Leerpsychologie in organisaties
Hoe veranderen kan beklijven
Als bestuurder wil je het goede doen: betekenisvol, maatschappelijk geslaagd en van hoge kwaliteit. Het zijn doorgaans anderen die de maatschappelijke opgave praktisch dienen te realiseren. Dat levert regelmatig de nodige hoofdbrekens op. Want hoe krijg je anderen zo ver - of zo gek - te doen wat nodig is?
Het voor de zoveelste keer uitleggen van de bedoeling? Je kunt dan zomaar het tegenovergestelde bereiken van wat je graag wilt: in plaats van slimmer wordt je organisatie steeds dommer.
Als geen ander weet Fer van den Boomen dit thema enthousiast en boeiend over het voetlicht te brengen.
Op 2 maart 2026 verzorgen hij en ik een workshop over praktische leerpsychologie voor bestuurders. Daarin gaan we op zoek naar de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ van je organisatie, maar ook naar die van jou als bestuurder.
Je leert op een andere manier kijken naar wat in je organisatie gebeurt. En je leert om ook iets anders te gaan doen dan wat je waarschijnlijk gewend bent om mensen in beweging te krijgen. We werken aan de hand van je eigen vraagstuk en faciliteren dat deelnemers ook kunnen leren van elkaar.
Je ontvang PE-punten voor je deelname.
Fer van den Boomen heeft een lange staat van dienst als leer- en veranderkundige in organisaties. Als auteur en onderzoeker publiceerde hij diverse artikelen en boeken.
In 2023 is hij gepromoveerd op de agogiek van advieswerk. LINK NAAR PUBLIEKSVERSIE PS.
Leren in organisaties
Leren is een uiterst complex begrip en voert terug op de lerende: degene die kennis of kundigheid verwerft. Het verwijst ook naar de leraar: degene die onderwijs verzorgt, die ‘doet weten’.
In deze workshop gaan we uit van de opvatting dat leren een activiteit is van de lerende. Het speelt zich af in een specifieke context, in dit geval het werken in organisaties. Leren is dan meer dan ‘schools leren’.
Leren is het verkrijgen van meer begrip en het ontwikkelen van de eigen bekwaamheid.
In die zin is deze workshop een LeerLab en geen (vaardigheids)training voor van kennis, houding of vaardigheden.
Doel en opzet
We starten vanuit het gezegde: ‘je kunt mensen beter leren vissen dan hen zelf vis te geven’. En bespreken vervolgens hoe ‘telling & selling’ het leren en ontwikkelen aan de andere kant van de tafel in de weg kan zitten.
Deelnemers brengen eigen veranderopgaven uit hun organisatie in. Wij relateren die aan verschillende ordes van leren: verbeteren (eerste-orde leren), vernieuwen (tweede-orde leren) en versterken van het verandervermogen (derde-orde leren). Hoewel we vaak met eerste-orde leren bezig zijn, vraagt de maatschappelijke opgave vaak om een tweede-orde of misschien wel derde-orde leerproces.
Verder gaan we in op verschillende perspectieven op leren: cognitief, ervarings- en sociaal leren en veranderen-als-leren. Die perspectieven geven tegenstrijdige aanwijzingen over wat je als bestuurder kunt doen en beter kunt laten.
Ten slotte bieden we handzame principes om ‘meer van hetzelfde’ te doorbreken. Daar kun je 'thuis' direct je voordeel mee doen.
Opbrengst
- Kennismaken met een leermodel van organiseren en veranderen.
- Inzicht in wat duurzame verandering voor leerprocessen vraagt.
- Gevoel krijgen voor de paradox dat je leren door de ander niet kunt bewerkstelligen.
- Houvast hoe je leren in de weerbarstige praktijk wél kunt stimuleren.
- Verdieping van je netwerk van medebestuurders en toezichthouders.
Docent
Fer van den Boomen is een ervaren adviseur, coach en onderzoeker, die ook regelmatig optreedt als docent en (gast)spreker. Hij heeft een lange staat van dienst als begeleider van leer- en veranderopgaven in organisaties. Als auteur en onderzoeker heeft verschillende publicaties op het gebied van leren en begeleiden op zijn naam staan.
Voorts heeft hij zich langdurig ingezet voor de formele erkenning van coaching en begeleidingskunde als professionele vakgebieden.
In 2023 is hij gepromoveerd op de agogiek van advieswerk. LINK NAAR PUBLIEKSVERSIE PS.
Meer informatie over Fer vind je op zijn website en LinkedIn .
Praktische informatie
Je ontvangt 5 PE-punten voor cultuur- en leiderschapsontwikkeling. PE-punten worden toegekend conform het PE-reglement van bijvoorbeeld VTW en Aedes.
Datum
Maandag 2 maart 2026.
Tijd
14:00 - 20:00 uur, incl. eenvoudig diner.
Studiebelasting
5 uur aanwezigheid, half uur voorbereiding.
Groep
Maximaal 10 bestuurders, toezichthouders of andere geïnteresseerden van maatschappelijke organisaties.
Locatie
De Horst in Driebergen.
Prijs
€795 vrij van BTW, incl. studiemateriaal, locatie-, verblijf- en dinerkosten.
Tot 2 april 2025 geldt een vroegboekkorting van 10% en betaal je € 715.
Studiemateriaal
Vooraf of tijdens de bijeenkomst uitgereikt.
Ben je geïnteresseerd? Neem dan vrijblijvend contact op.
Of meld je direct aan.