Organisatiegesprekken
Het hotspot-gesprek is een communicatiemodel om taaie kwesties die in de organisatie spelen bespreekbaar te maken en praktisch op te lossen.
Van frustratie naar oplossing
Aanleiding voor een hotspot is een frustratie over het werk. In plaats van het er maar bij te laten … 'want dit verandert toch nooit’ wordt men uitgenodigd om lucht te geven aan hun ongenoegen: Achter iedere frustratie schuilt een verlangen het beter te doen!
Taaie kwesties
Die kunnen gaan over allerlei problemen in de organisatie, waarbij:
- er is gedoe, conflict of ruzie
- de samenwerking hapert
- de communicatie verstart
- processen vastlopen.
Iedereen ziet het gebeuren, iedereen baalt ervan maar is niet in staat het tij te keren.
Aanpak
Per kwestie wordt een bijeenkomst georganiseerd met de daarbij betrokken medewerkers. Ook de direct leidinggevenden zijn aanwezig. Dit is belangrijk om besluiten en oplossingen meteen te kunnen ‘doorzetten’ in de organisatie.
In gesprekken kan het er pittig aan toegaan. Het uitgangspunt is steeds: We komen er samen uit en nemen de inbrengers zeer serieus.
Schitterend resultaat
Zo kan de verdieping ontstaan, waardoor men openhartig durf te spreken. Zowel over zichzelf als ten overstaan van de collega(s). Iemand vatte het treffend samen:
We hebben hier niet met ons hoofd maar vanuit ons hart gesproken: ik voel me weer verbonden.
Geïnteresseerd? Neem dan vrijblijvend contact op.
Desgewenst zijn PE-punten voor cultuur- en leiderschapsontwikkeling te verkrijgen. Deze worden toegekend conform het PE-reglement van bijvoorbeeld VTW en Aedes.
Graag tot ziens!
Martijn de Loor